Integriteit & gedrag
Het is een onderwerp dat ontzettend actueel is: hoe gedragen werkgevers, managers en medewerkers zich binnen de organisatie? Weten ze goed wat er van ze wordt verwacht? Ook richting elkaar en de cliënten, klanten, leerlingen en patiënten? Grensoverschrijdend gedrag ligt onder een vergrootglas en daarom zijn heldere afspraken ook zo hard nodig. Hoe ga je er mee om als er een melding grensoverschrijdend gedrag binnenkomt? En hoe pak je dit zorgvuldig op richting klager en beklaagde?
Duidelijke afspraken maken
Het is cruciaal dat iedereen weet welk gedrag gewenst en welk gedrag ongewenst is. Ook al lijkt het soms al voor de hand te liggen, het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken. De gemaakte regels moeten helder zijn en ook worden (uit)gedragen.
Wij helpen bij het proces van HR risk management, van risicoanalyse tot actief stappenplan en de implementatie in de organisatie. Daarbij houden we goed in beeld dat regels niet statisch zijn én dat het altijd gaat om mensenwerk.
Omgaan met meldingen
Als er een melding van grensoverschrijdend gedrag binnenkomt… hoe gaat de organisatie daar dan goed mee om? Iedere situatie van een melding is anders, een one-size-fits-all werkwijze is niet te geven. Wij weten in die situaties wat dan de aandachtspunten zijn. Zo hebben we samen met de NVTZ al een praktische handreiking gemaakt voor toezichthouders in zorg en welzijn.
OXP ONDERSTEUNT EN ADVISEERT:
- Compliance(programma)
- Goed personeelsbeleid
- Human capital
- Integriteit
- Goed werkgeverschap
- Training HRM
- Dossieropbouw en dossierbeheer
- Privacy
- Klokkenluidersregeling
- Social media protocol
AANSLUITENDE EXPERTISES: