
RvT & meldingen van grensoverschrijdend gedrag
Als er een melding van grensoverschrijdend gedrag binnenkomt bij de Raad van Toezicht… hoe gaan jullie daar dan goed mee om? Melanie Breedveld en Jokelien Brouwer-Harbach van OXP advocaten stelden samen met de NVTZ een praktische handreiking op voor toezichthouders.
Iedere situatie is uniek
Iedere situatie van een melding is anders, een one-size-fits-all werkwijze is niet te geven. Deze handreiking biedt een eerste inventarisatie, waarmee de Raad van Toezicht aan de slag kan. Zo geeft de handreiking een overzicht van zaken die (mogelijk) komen kijken bij een melding.
- Welke stap zet je eerst?
- Hoe worden melder en degene over wie gemeld wordt voldoende zorgvuldig behandeld?
- Welke vragen moeten er worden gesteld?
- Waar moet op gelet worden?
- Welke keuzes moeten er worden gemaakt?
Een serieuze zaak
Een melding vraagt om empathisch en gericht luisteren en het uitstellen van oordeelsvorming. Er dient zowel met de melder als de betrokkene zorgvuldig te worden omgegaan. De melder dient serieus genomen te worden en waar nodig te worden beschermd. De betrokkene dient er vanuit te kunnen gaan dat er niet wordt gehandeld op basis van aannames en/of een eenzijdig verhaal.
Speelt de RvT eigenlijk wel een rol?
Empathisch en gericht luisteren betekent overigens niet altijd dat de RvT zelf iets kan of moet doen met de melding. Als de melding gaat over een bestuurslid, is er een duidelijke rol voor de RvT vanuit de werkgeversrol. Als de melding gaat om een (andere) werknemer, is de rol van de RvT niet altijd evident.
Op deze en andere situaties gaat de handreiking verder in. U kunt het document hier downloaden.